5 grunde til at hyre en professionel tekstforfatter

Hvorfor hyre en tekstforfatter, når du sparer penge ved at skrive selv? Det gør du ikke. Faktisk kan det bedre betale sig for dig at hyre en tekstforfatter end at skrive selv. Her får du 5 grunde til hvorfor.

Skal, skal ikke...

Når du vil have skrevet en tekst til din virksomhed, har du to muligheder at vælge imellem: at hyre en tekstforfatter til opgaven eller at skrive selv. Den lette og den fristende løsning, er at skrive teksten selv. Men samtidig ved du jo godt, at det ikke nødvendigvis er den klogeste løsning – eller den bedste. Så måske er du alligevel i tvivl? Det har du god grund til at være.

På den ene side, vil du gerne overlade opgaven til en anden, og koncentrere dig om din forretning. På den anden side, er der jo det med udgiften: for, hvis du selv skriver teksten, sparer du jo pengene – og dem kan du godt bruge til andre formål i din virksomhed, ikke?

Men, hvad nu, hvis det viste sig at være en bedre forretning, for dig at købe tekster udefra end at skrive selv? Herunder, får du fem grunde til, hvorfor du skal betale en tekstforfatter for at udføre opgaven.

1. Spar tid og penge

Først og fremmest vil du kunne dedikere tiden, du skulle have brugt på at skrive tekster, til din forretning. Du sparer tid, fordi du frigør dig selv, så du i stedet kan varetage kerneområderne i din virksomhed – det du tjener dine penge på.

Tid og penge hænger, som bekendt, uløseligt sammen, og hvis du ellers forstår at bruge din tid effektivt, vil du kunne tjene udgiften til tekstforfatning ind (plus det løse) ved at bruge tiden på din forretning – frem for at bruge 3, 4 eller måske 5 timer på selv at skrive teksten.

Hvis du ikke er vant til at skrive til din målgruppe, er et tidsforbrug på 3-5 timer (ved blot 500-1000 ord) ikke urealistisk. Kompositionen (opbygningen) skal tilrettelægges, teksten skrives og den skal gennemgås for fejl og mangler. Oven i det, skal teksten appellere til målgruppen, være troværdig og den skal have den ønskede effekt – er det her, dine kompetencer ligger? Og, hvad vil det betyde for din virksomhed, hvis du er fraværende i 5, eller blot 3, timer, mens du skriver?

Er du ikke vant til at skrive, vil du formentlig opdage at 3, 4 eller 5 timer ikke er tilstrækkeligt til at opnå et tilfredsstillende resultat. Ofte vil du skulle bruge mere tid end det. Her er den første grund til at hyre en tekstforfatter – du sparer tid, og dermed penge.

2. Brug kompetencerne effektivt

"Skomager, bliv ved din læst...", er en gammel talemåde, som betyder, at du bør nøjes med at beskæftige sig med de ting, du er kvalificeret til. Er du ikke selv tekstforfatter, eller falder det dig ikke naturligt at skrive meningsfulde, læsevenlige tekster, som samtidigt når ud til målgruppen, er du ganske enkelt ikke kvalificeret til selv at skrive dine tekster.

Det står dig naturligvis frit for at skrive selv, men spørgsmålet er, om resultatet vil være fordrende for din virksomhed. Stil dig selv følgende spørgsmål: vil jeg ansætte mig til at skrive teksten mod betaling? Hvis ikke, bør du lade en professionel skrive for dig.

Gør det, du er bedst til, og lad andre gøre, hvad de er bedst til. Her er den anden grund til at hyre en tekstforfatter – du bruger dine og andres kompetencer effektivt.

3. Invester i kvalitet

Alt hvad du skriver, har betydning for dine kunders, og potentielle kunders, opfattelse af din virksomhed. En tekst kan tiltrække, frastøde eller være ligegyldig, og dermed bliver teksten afgørende for målgruppens lyst til at købe dine produkter – eller mangel på samme.

Der findes forskellige teknikker til, hvordan du kan påvirke læserne i den retning, du ønsker. Dernæst findes også faldgruber, som du bør undgå, hvis du ønsker at sælge noget – eksempelvis kan du via en sætning, eller blot ét enkelt ord, uforvarende komme til at lægge afstand til målgruppen. At distancere dig fra målgruppen, og "fremmedgøre" dig selv eller din virksomhed, er ikke til din fordel. Tværtimod vil du gerne have, at målgruppen opfatter din virksomhed, som noget den kan identificere sig med og som forstår den og dens behov.

Kvaliteten af dine tekster og deres indhold er derfor noget, du bør tage alvorligt, for det er et område, der kan være afgørende for, om målgruppen køber hos dig eller hos konkurrenten.

Investér i kvaliteten af dine tekster, fordi det skaber værdi. Ikke kun her og nu, men også fremover. Placeres teksten eksempelvis på din virksomheds hjemmeside, vil den ikke blot være tilgængelig for besøgende her og nu, men vil også være tilgængelig for fremtidige besøgende. Fremtidige besøgende, er fremtidige kunder.

En tekst af en god kvalitet, vil med andre ord være et aktiv, som skaber værdi både nu og i fremtiden. Her er den tredje grund til at hyre en tekstforfatter – du investerer i kvalitet og skaber værdi.

4. Tilfør dine tekster ny "DNA"

Hver enkelt tekstforfatter har sit eget, unikke "fingeraftryk", som kommer til udtryk i tekstudarbejdelsen – det kan være en bestemt måde at skrive på, en særlig tekstopbygning eller andre mønstre (signaturer), der går igen. Det er der som udgangspunkt intet galt i, når blot tekstforfatteren forstår at variere ordene i tekstindholdet, og undgår at trætte læserne med hyppige gentagelser af de samme fraser, vendinger og mønstre.

Det samme gør sig gældende for dig, når du skriver til dine kunder – du har også din helt egen skrivestil, vaner og mønstre. Er forfatning af tekster ikke noget du beskæftiger dig med til hverdag, vil du være tilbøjelig til at gentage dig selv, og bruge unødvendigt lange, indviklede sætninger og masser af fyldord. Det er du tilbøjelig til, fordi du gerne vil forklare dine kunder, hvor genialt dit produkt er og hvorfor de skal købe det. I virkeligheden opnår du den modsatte effekt, og kører dine kunder trætte med dine snørklede og detaljerede beskrivelser af dit (uden tvivl) fremragende produkt – skrevet af én, hvis altoverskyggende hensigt med teksten, er at sælge produktet (hvilket læserne ikke kan undgå at bemærke).

Ved at lade en objektiv person skrive for dig, ændrer du "DNA'et" (generne) i dine tekster, og undgår at de bærer præg af overivrig salgssnak. Derved kan du oprigtigt appellere til dine potentielle kunders interesser og behov, fordi du giver dem de nødvendige informationer om produktet, og får argumenteret for, hvorfor de skal købe det – set fra kundernes vinkel og med deres behov i fokus. Her er den fjerde grund til at hyre en tekstforfatter – du giver dine tekster et nyt "DNA".

5. Konvertér dine læsere til kunder

Det tager tid at lære og kræver erfaring, at styre læseren i den retning, du ønsker. Særligt, hvis din hensigt, er at få konverteret en læser til en kunde, som køber dit produkt. Læserens hensigt, er altid at undersøge, om dit produkt lever op til vedkommendes ønsker og behov. Kan du forene dit budskab med læserens behov, har du en ny kunde. Kan du ikke, går kunden til konkurrenten.

En god tekstforfatter kan styre læseren i den ønskede retning, og kan til en vis grad give vedkommende en hensigt – en mission. Det handler om at opbygge og tilrettelægge teksten (komposition) på en måde, så læseren føres ind i en historie med en begyndelse, en fortælling og en slutning. Indholdet af begyndelsen, fortællingen og slutningen bestemmes af fortælleren (den, der skriver), men formålet er at fastholde læseren og styre ham eller hende hen imod et mål. Det mål kan for eksempel være at købe et produkt.

Er du tilstrækkeligt rutineret til at vide, hvordan du konverterer dine læsere til dine kunder – og kan du skrive tekster, der opfylder formålet? Hvis ikke, bør du lade en tekstforfatter skrive for dig. Her er den femte grund til at hyre en tekstforfatter – du konverterer dine læsere til kunder.

Opsummering

Hvis du har læst artiklen fra start til slut, ved du nu hvorfor du skal lade en professionel tekstforfatter skrive for dig – i stedet for at skrive selv. Hvorvidt du tager argumenterne til dig, og følger opfordringen, er helt op til dig. Men nu er du bekendt med 5 grunde til, hvorfor du skal hyre en tekstforfatter i stedet for at skrive selv:

  • Spar tid og penge
  • Brug kompetencerne effektivt
  • Invester i kvalitet og skab værdi
  • Giver dine tekster et nyt "DNA"
  • Konvertér dine læsere til kunder