Dyr hjemmeside, billigt tekstindhold

For ikke længe siden, modtog jeg en mail fra en nystartet virksomhed, som snart skulle lancere en webshop. Nu manglede de blot nogle gode produkt- og kategoribeskrivelser, og så var den klar. Under mailudvekslingen blev det nævnt, at hjemmesiden havde kostet dem cirka 30.000 kroner, og at deres budget derfor var "stramt".

Efter yderligere udveksling af mails, fik jeg dannet mig et overblik over opgavens omfang. Jeg beregnede en cirkapris på lidt over 6.000 kroner. Ikke et usædvanligt højt beløb, for en nystartet webshop med under 20 varer.

Dagene gik, og jeg hørte ikke yderligere fra dem. Efter en lille uges tid, fik jeg et svar tilbage:

"Hej Jesper, Det er desværre for dyrt.
Vi kan få det til 40 øre pr. ord hos...
Er det noget du kan matche??"

De fik et held og lykke med på vejen...

Min historie som tekstforfatter er ikke ny. Jeg har skrevet tekster til hjemmesider, siden 2005 (og tidligere end det) – men indtil 2017, hvor jeg startede Skriveren op, havde jeg kun skrevet til mine egne hjemmesider og projekter – ikke for andre.

Inden jeg startede op som freelance tekstforfatter, og begyndte at skrive for andre, havde jeg gjort mig nogle overvejelser:

– Var der et marked for tekstforfatning? Ja, det var der.

– Ville virksomheder købe tekster? Ja, det ville de.

– Ville der være kunder på markedet, som vægtede pris over kvalitet? Helt sikkert!

Derfor kom det ikke som en overraskelse, at jeg havde fået min første henvendelse fra en potentiel kunde, som gerne ville købe tekster, men som ikke ville betale mere end 40 øre per ord.

Sådan er virkeligheden også, og sådan er nogle markeder – det skal være billigt.

Heldigvis findes der også kunder på markedet, som gerne vil betale for kvalitet – så jeg skal ikke beklage mig.

Mit svar tilbage til virksomheden var, at 40 øre per ord, kunne jeg ikke imødekomme. Herefter beskrev jeg, hvorfor 6.000 kroner for de tekster, jeg kunne levere, ikke var dyrt.

Det takkede de nej til, og jeg ønskede dem held og lykke med projektet.

Spørgsmålet, der ikke ville forsvinde

Dagene gik, men så...

Hverdagen fortsatte, og mens jeg skrev tekster for mine kunder og min virksomhed, tænkte jeg ikke videre over mailudvekslingen. Først et par dage senere, meldte spørgsmålet sig...

»Hvem betaler 30.000 kroner for en webshop, men vil ikke betale 6.000 for det tekstindhold, som er det sidste led i kæden, der får kunderne til at lægge varer i kurven, så virksomheden kan tjene penge?«

Selve rationalet bag den nystartede virksomheds forespørgsel, forekom mig absurd, da jeg tænkte nærmere over det.

For mig svarer det til at have løbet det meste af et maratonløb på 42.195 meter, for så at stoppe op og gå hjem 5 meter før målstregen. HVAD? Hvorfor gøre det? Målet er jo lige der! Hey, LIGE DER!

Ud over at være tekstforfatter, er jeg også webprogrammør og har kodet en del hjemmesider i løbet af de sidste mange år – herunder Skriveren.dk, som du befinder dig på lige nu.

Derfor ved jeg, at platformen (altså det bagvedliggende system, som driver hjemmesiden) sammen med designets opbygning er enormt vigtig.

– 30.000 kroner for en webshop er ikke dyrt, hvis den er kodet og designet efter alle kunstens regler.

Men jeg er også tekstforfatter med indsigt i, at det er det rigtige tekstindhold, som får besøgende til at lægge varer i kurven og "Gå til kassen".

– 6.000 kroner for tekstindhold til en webshop er ikke dyrt, hvis teksterne er skrevet efter alle kunstens regler. 30.000 er heller ikke.

En hjemmeside koster, men teksterne...

... kan man jo selv skrive

Det er ikke kun i forbindelse med den omtalte henvendelse, at jeg er stødt på fænomenet: »det vi bruger på hjemmesiden, må vi spare på tekstindholdet – derfor skal tekstindholdet være billigt«.

På iværksætter-portaler på nettet, ja selv i mit eget netværk, har jeg oplevet virksomheder/selvstændige, som nedprioriterer tekstforfatning.

For tekstforfatning opfattes, af nogle, som noget sekundært, og ikke som en investering på lige fod med hjemmesiden.

Måske bygger "fænomenet" alligevel på et logisk rationale, der kan retfærdiggøre at tekstindholdet opfattes som noget sekundært:

»Jeg kan ikke programmere, så jeg må få andre til at gøre det for mig – og det koster jo. Teksterne kan jeg skrive selv...«

– Lyder det bekendt?

Tankegangen giver faktisk mening, da de fleste danskere kan skrive et forståeligt dansk. Men det er de færreste, som kan designe og udvikle en hjemmeside.

Derved forekommer en pris på 30.000 kroner for en hjemmeside nødvendig. Tekster til 6.000 kroner derimod, tillægges ikke den samme nødvendighed.

I hvert fald ikke, når der skal betales penge for det. For du kan jo selv skrive dem.

Det er en tankegang, der i sidste ende kan blive dyr for din virksomhed.

Herunder forklarer jeg hvordan.

Kan dit forståelige danske sælge?

Intentionelle tekster sælger

At skrive et forståeligt dansk er slet ikke nok, når du skal konkurrere med andre virksomheder i din branche.

Især ikke hvis konkurrenterne har andre til at skrive intentionelt for sig – det vil sige tekster, som skaber en købsrettet intention hos læseren, hvilket afslutningsvis fører til et salg.

– Kan du skrive sådanne tekster?

Hvis, har du god grund til at opfatte tekster som noget sekundært (faktisk behøver du ikke at læse videre, men burde lige nu sidde og skrive tekster der tjener penge til din virksomhed. Go!).

Hvis ikke, har du i dén grad brug for en tekstforfatter, for du er bagud på points i forhold til konkurrenterne. Måske mere end du selv er bevidst om.

– Tror du at tekstforfatteren til 40 øre per ord skriver sådanne tekster?

– Kan tekstforfatteren til 40 øre per ord overbevise dig om, at du skal betale 100 øre per ord?

Hvis tekstforfatteren til 40 øre ikke kan overbevise dig om, at du skal betale 100 øre per ord, hvordan i alverden skal vedkommende så kunne skrive tekster for din virksomhed?

Tekster som overbeviser potentielle kunder om at de skal købe noget af dig – til en pris, som du og din virksomhed kan leve af at sælge til.

– Hvor langt ned i pris kan du selv gå i din forretning? Uden at skulle gå på kompromis med enten kvalitet, service eller det din virksomhed tilbyder og tjener penge på.

– Hvor langt ned i pris tænker du, at en tekstforfatter kan gå, før timelønnen ikke rækker til at skrive intentionelle tekster, der sælger dine varer?

Det du ikke sælger

... er det du mister

Nu kan det måske lyde som om, jeg har et horn i siden på tekstforfattere, som sælger deres ydelser urealistisk billigt.

Det har jeg ikke. Men jeg føler med deres kunder og dig, hvis du er én af dem.

For evner din tekstforfatter, eller du selv, ikke at skrive tekster, som giver læseren en intention om at købe, hvordan skal din virksomhed så tjene penge?

Sandsynligvis tjener din virksomhed allerede penge (det håber jeg oprigtigt at den gør). Men udnytter du dens fulde potentiale til at tjene de penge, den faktisk kunne?

Hvis ikke, koster det dig penge – de penge, det ikke er lykkedes dig at tjene. Hver time. Hver dag. Hver måned.

– Har du nogensinde regnet på, hvad din virksomhed mister i indtjening, når en besøgende ikke konverteres til en kunde?

Det bør du have. Hvis ikke, så tag gennemsnittet af hvad dine kunder tidligere har købt for, fratræk udgifterne og beregn indtjeningen ud fra det. Det er dit tal – dit beløb.

Husk beløbet.

... og glem det aldrig. Glem aldrig at hver gang en besøgende forlader din hjemmeside, uden at have købt noget, har du mistet det beløb i indtjening.

– Hvor meget har du i alt mistet, i løbet af den seneste måned?

Man skal som bekendt ikke græde over spildt mælk. Men det vil være klogt at tænke over, hvordan man undgår at spilde mere.

– Hvor lidt har du brugt på tekstindholdet?

Tror du at det tabte beløb kunne have været reduceret, hvis der var ofret blot halvt så mange ressourcer på tekstindholdet, som du sikkert har ofret på din fine hjemmeside eller webshop?

Det er jeg sikker på!

Din tekstforfatter til 40 øre per ord, har ikke tid, råd eller evner til at skrive intentionelle tekster – det er timeprisen ganske enkelt for lav til.

Du har heller ikke råd til at købe tekster til 40 øre, fordi du mister indtjening, hver gang dine tekster ikke sælger.

Afsenderen af forespørgslen, som inspirerede mig til denne artikel, omtales naturligvis i anonymiseret form. Det samme gælder for afsenderens virksomhed. Jeg har ikke til hensigt, eller interesse i, at udstille nogen – hverken her eller andre steder, nu eller senere.